domingo, 16 de octubre de 2011

Les quatre habilitats lingüístiques

Per poder aprendre una llengua i poder comunicar-se bé ens diferents situacions, s' han de dominar quatre habilitats lingüístiques: escoltar, parlar, llegir i escriure. A continuació faré un petit resum d' aquestes habilitats:

LLEGIR. És el procés mitjançant el qual es compren un text escrit.
          
         LLEGIR = COMPRENDRE


Això comporta una sèrie d' implicacions (segons Isabel Solé):


- Llegir és un procés actiu ja que qui llegeix ha de construir el significat del text, interactuant-hi. És una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs del lector i els objectius amb que s' enfronta. 


- Llegir és aconseguir un objectiu que ens guia la lectura i determina tant les estratègies que farem servir com el control de la comprensió que es va fent durant la lectura.


- Llegir és un procés d' interacció entre qui llegeix i el text, per tant el lector ha de fer seu el text, relacionant-lo amb el que ja sap, adaptant-se i transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.


- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència. Aquest procés es basa en la informació que aporta el text i en el propi bagatge i permet afirmar o rebutjar les prediccions i inferències fetes.


ESCRIURE. És el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu.


          ESCRIURE = PRODUIR UN TEXT SIGNIFICATIU


Per construir un text hem de tenir en compte: 


- Aspectes formals (cal·ligrafia, so, grafia)
- Aspectes lingüístics, relacionats amb el llenguatge: morfologia, lexicologia, semàntica, sintaxi, etc.
- Aspectes discursius: procés de composició d' un text escrit, característiques o propietats del text, tipologia textual.



PARLAR. És expressar el nostre pensament a través del llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació en la situació comunicativa.



ESCOLTAR. És comprendre un missatge a partir d' engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d' interpretació d' un missatge o discurs pronunciat oralment.


| --------- |


Aquí os deixo el resum d'un text que ens explica que les llengües no són només un mitjà de comunicació.

El llenguatge i les llengües

El llenguatge no és simplement  un mitjà de comunicació com totes les senyals que ens transmeten alguna informació, sinó que el podem considerar una virtut.

El llenguatge dels éssers humans és diferent dels altres, comporta creativitat i s’ organitza en diferents nivells:

Contínuament percebem molts fenòmens i mediant l’ abstracció els relacionem en distintes categories, per tant amb el llenguatge simplifiquem i ordenem les percepcions del nostre entorn. És també el responsable de que nosaltres siguem capaços de pensar. No se sap si primer és la intel·ligència o el llenguatge, el que si sabem és que un depèn de l’ altre. És indispensable per a la memòria. En totes les poblacions recorden els temps passats amb mites, llegendes, etc. No és simplement un sistema de comunicació. Quan pensem no ens comuniquem però, utilitzem algun idioma per a entendre la nostra pròpia experiència.

El llenguatge és el mitjà de comunicació més extens que tenim, podem expressar sentiments, formular matemàtiques, senyals de trànsit, etc. Per tant és un dels factors que ens constitueixen com a ésser humà.

"TUSON, J. (1984). Lingüística. Barcelona: Barcanova (p. 45-50)".

Amb la lectura d' aquest text arribem a la conclusió de que la llengua no és només un codi que hem d' aprendre per comunicar-nos amb els demés sino que forma part de la nostra cultura, és una característica que ens defineix com a ésser humà.


|---------|


És molt important aprendre una llengua perquè a més de poder comunicar-nos i interactuar amb els altres i l' entorn, ens ajuda a construir el nostre pensament. L' aprenentatge d' una llengua sempre s' inicia oralment i aquest aprenentatge serà la base per a un posterior coneixement i ús, d' aquesta, a nivell escrit. 
En l' Educació Infantil els mestres es dediquen molt a treballar la llengua i la comunicació a nivell oral. Un cop que els nens passen a Primària, la majoria de les activitats es centren més en la lecto-escriptura. Jo penso que no hauria de ser així, ja que si totes les habilitats són igual d' importants per assolir un bon nivell de la llengua, s' haurien de treballar totes amb la mateixa intensitat. A més, si abans de llegir o escriure un text es treballa a nivell oral (l' estructura, la coherència, el lèxic, etc) segurament el resultat serà molt millor.

No hay comentarios:

Publicar un comentario